Tiedostot

Tiedosto-osion lisääminen tapahtuu Yhdistysavaimessa valitsemalla Lisää sisältöä > Tiedostoja. Sen jälkeen voit joko raahata haluamasi tiedoston osioon tai ladata tiedoston sivustolle klikkaamalla latauslinkkiä.

Tiedosto-osioon voi ladata kaikenlaisia tiedostoja, kunhan niiden koko on maksimissaan 30 Mt. Jos tiedosto on tätä suurempi, se kannattaa tallentaa johonkin pilvipalveluun (esim. Dropboxiin) ja luoda kotisivuille linkki tuohon pilvipalvelussa sijaitsevaan tiedostoon.

Miten tiedosto avautuu selaimessa?

Riippuu useista tekijöistä, kuten käytössä olevan selaimen asetuksista, selainlaajennuksista, palvelimen määrityksistä ja tiedostotyypistä, miten tiedostot avautuvat sivustollanne.

Useimmat nykyaikaiset selaimet osaavat avata PDF-tiedostot ja kuvat suoraan selaimen omalla katselutoiminnolla. Word-tiedostot (kuten DOC ja DOCX) saattavat usein latautua käyttäjän omalle laitteelle, kun käyttäjä klikkaa tiedostoa.

Selaimissa ei yleensä ole sisäänrakennettua katselutoimintoa Word-tiedostoille, joten siksi selain saattaa olettaa, että paras tapa käsitellä tällaista tiedostoa on ladata se, jotta käyttäjä voi avata sen omalla tekstinkäsittelyohjelmallaan.

Näin linkität tiedoston tekstin sekaan

Tiedoston linkittäminen tekstin sekaan tapahtuu pienen mutkan kautta. Se onnistuu seuraamalla näitä ohjeita:

1. Jos tiedosto ei ole vielä sivustolla, lisää sivustolle Tiedosto-osio valitsemalla Lisää sisältöä > Tiedostoja ja valitse sitten laitteeltasi tiedosto, jonka haluat ladata sivustolle.

2. Kun olet ladannut haluamasi tiedoston Tiedosto-osioon, mene sen jälkeen Esikatselu-näkymään ja klikkaa auki se tiedosto, jonka haluat linkittää tekstin sekaan.

3. Kopioi esikatselussa selaimen osoiteriviltä tiedoston osoite. Tiedoston osoite alkaa aina "https://bin.yhdistysavain.fi"

4. Mene sen jälkeen sille sivulle, jolle haluat linkittää tiedoston tekstin sekaan.

5. Maalaa se osa tekstistä, jonka taakse haluat linkittää tiedoston.

6. Valitse Syötä osoite käsin ja liitä tiedoston osoite sille varattuun kenttään. Muista lopuksi tallentaa muutokset.

7. Jos et halua, että tiedosto-osio on näkyvissä, voit myös piilottaa sen näkyvistä sen jälkeen kun tiedoston osoite on kopioitu. Myös piilotetussa tiedosto-osiossa olevat tiedostot näkyvät linkin kautta sivustolla, jos ne on linkitetty esimerkiksi tekstin sekaan tai painikkeen taakse, mutta itse tiedosto-osio ei näy, jos se on piilotettu.