Hakukoneoptimointi
Hakukoneoptimoinnilla saadaan sivusto paremmin näkyviin hakukoneiden hakutuloksissa. Hyvä hakukonenäkyvyys ei synny itsestään, eli sen eteen täytyy aina tehdä jonkin verran töitä. Tärkein asia hakukoneoptimoinnissa on sivuston sisältö. Hakukoneet ovat erityisen kiinnostuneita otsikoista ja etusivulla olevista teksteistä, eli etusivun sisältöön ja otsikointiin kannattaa panostaa.
Uudet sivustot eivät löydy heti Googlella, vaan voi kestää parista viikosta jopa puoleen vuoteen, että sivusto pääsee mukaan Googlen hakutuloksiin. Voitte kuitenkin helpottaa hakukonenäkyvyyden kehittymistä tuottamalla laadukasta ja hakukoneystävällistä sisältöä sivustollenne sekä varmistamalla, että sivustonne linkkiä jaetaan muilla sivustoilla ja sosiaalisessa mediassa.
Näillä ohjeilla voit lisätä kotisivusi hakukonenäkyvyyttä:
Käytä sisällössä luontevalla tavalla mahdollisimman paljon niitä sanoja, joilla haluat ihmisten löytävän sivustosi Googlesta.
Koita saada muut sivustot linkittämään kotisivullesi. Tämä on tärkeää. Voit itse vaikuttaa linkkeihin omalta osaltasi esimerkiksi ilmoittamalla sivun olemassaolosta alan keskustelupalstoilla tai pyytämällä sitä suoraan toisen sivuston omistajalta (ja vastavuoroisesti tarjoamalla linkin heidän sivuilleen).
Lisää sivulle osuva metaotsikko ja metakuvaus sivun asetuksissa.
Kun lisäät uuden kuvan, anna sille kuvaava alt-teksti, joka kertoo mahdollisimman tarkasti kuvaillen, mitä kuvassa tapahtuu (Esim "Vihreään takkiin, mustaan pipoon ja harmaaseen kaulahuiviin pukeutunut henkilö taluttaa pientä koiraa vilkkaasti liikennöidyn kadun reunassa.") Mikäli kyseessä on koristekuva tai muun sisällön kannalta merkityksetön kuva, alt-tekstin kentän voi jättää tyhjäksi.
Verkkotunnus kannattaa valita siten, että osoitteesta ei muodostu liian pitkää tai vaikeasti muistettavaa. Tämä auttaa ohjaamaan myös orgaanista liikennettä sivustollesi.
Muodosta osoitteesta sellainen, että se sisältää yhdistyksesi nimen tai sivustosi aiheen mahdollisimman helpossa ja ymmärrettävässä muodossa.
Varmista että sivujen otsikot kuvaavat hyvin niiden sisältöä ja että sivustolla on käytetty otsikoita oikein. Merkitse siis otsikot otsikoiksi editorissa ja käytä otsikkotasoja oikeassa järjestyksessä (Otsikko 1, Otsikko 2, Otsikko 3 jne). Älä koskaan tee otsikoita pelkästään lihavoimalla tekstiä. Sivun pääsisällön tulisi yleensä alkaa ensimmäisen tason (Otsikko 1) otsikolla. Pääsisällössä ei normaalisti tulisi olla muita ensimmäisen tason otsikoita.
Jos käytössänne on oma verkkotunnus, sen avulla voi ilmoittaa sivustonsa olemassaolosta Googlen Search Consolelle: https://www.google.fi/intl/fi/add_url.html Tämä saattaa nopeuttaa hakukonenäkyvyyden kehittymistä hieman, mutta ei kuitenkaan takaa hyvää hakukonenäkyvyyttä, jos sivuston sisältö on puutteellista.
Jos käytössänne ei ole omaa verkkotunnusta, voitte vahvistaa omistajuuden Analytiikka-näkymään lisättävän HTML-tagin avulla. Ohjeet löytyvät alempaa tältä sivulta.
Sivuston rakenteella ja hierarkialla on suuri merkitys sekä saavutettavuuden että hakukoneoptimoinnin kannalta. Kun verkkosivuilla otetaan huomioon saavutettavuus, siitä tulee samalla myös hakukoneystävällinen, joten hakukonenäkyvyyttä kehittäessään voi olla hyödyllistä perehtyä myös saavutettavuusohjeistuksiin.
Usein kysyttyä: Julkaisin sivuston eilen. Miksi sivut eivät löydy vielä Googlesta?
Hakukonenäkyvyys Googlessa ei välttämättä muutu aivan hetkessä vaan siihen voi mennä pitkäkin aika. Lisäksi Google ottaa huomioon sivuston iän, joten vanhemmat sivut saattavat näkyä hakutuloksissa ensimmäisinä yrityksistä huolimatta.
Lisätietoa hakukoneoptimoinnista
Suosittelemme tutustumaan myös alla olevasta tiedostosta löytyvään Power Point -materiaaliin, josta löytyy tärkeimmät vinkit hakukonenäkyvyyden parantamiseen sivustollanne. Materiaalissa käsitellään myös saavutettavuutta, sillä kun sivusto rakennetaan saavutettavaksi, myös hakukoneet löytävät sen paremmin.
Sivuston omistajuuden vahvistaminen Google Search Consolessa
Omistajuuden todennus tarkoittaa tietyn sivuston omistajuuden todistamista Search Consolessa. Sivustojen todennetut omistajat voivat mm. vaikuttaa sivuston näkyvyyteen ja toimintaan Google Haussa ja muissa Googlen palveluissa.
Näin vahvistat sivuston omistajuuden:
- valitse Search Consolessa vahvistustavaksi HTML-tagi. Kopioi tagista vain content-sanan perässä lainausmerkeissä oleva pitkä kirjainmerkkijono, esim. "URLL92...." (huom. älä kopioi lainausmerkkejä)
- Liitä kopioimasi kirjainmerkkijono kotisivujen Analytiikka-näkymässä kohtaan Google Search Console. Tallenna.
- Klikkaa Search Consolessa "Todenna".

