Kuvat

Hyvälaatuiset kuvat toimivat tekstin tukena ja elävöittävät sivustoa. Kuvien avulla herätetään sivustolle tulevan kävijän mielenkiinto. Kuvien hyödyntäminen on helppo ja tehokas keino parantaa käyttökokemusta nettisivuilla. Yhdistysavain-kotisivuilla voit lisätä kuvia joko yksittäisiin kuvaosioihin tai kuvagalleriaan.

Yksittäiset kuvat

Valitse Lisää sisältöä -valikosta "Kuva" ja raahaa osio hiirellä haluaamaasi kohtaan sivulla. Pudota sitten osion päälle kuva tai klikkaa osiota ja hae kuva tietokoneeltasi.

Kuvat vierekkäin

Voit järjestellä kuvia myös vierekkäin useammalle palstalle. Silloin on tärkeää, että viereisille palstoille aseteltavat kuvat ovat keskenään saman kokoisia. Tällöin kuvat kannattaa muokata saman kokoisiksi ennen Yhdistysavain-sivustolle lataamista jollakin kuvankäsittelyohjelmalla. Kuvien asettelu vierekkäin onnistuu samoin kuin muidenkin osioiden asettelu. Katso täältä ohjeet osioiden asetteluun.

Tässä esimerkissä vierekkäin olevat kuvat on muokattu kuvankäsittelyohjelmalla saman kokoisiksi ennen Yhdistysavaimeen lisäämistä. Näin kuvat saadaan asettumaan siististi kahdelle palstalle.

Kuvan asetukset

Kuvan asetuksiin pääset klikkaamalla kuvan päällä ja valitsemalla sitten Asetukset. Asetuksissa voit kirjoittaa kuvatekstin, ALT-tekstin sekä luoda kuvasta linkin toiselle sivulle.

Alla olevasta ohjevideosta saat vinkkejä siihen, kuinka kuvia voidaan käyttää linkkeinä Yhdistysavain-sivustolla. Videolla näytetään myös, kuinka kaksi kuvaa saadaan aseteltua vierekkäisille palstoille.

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

Kuvan avaaminen suuremmaksi

Tavalliseen kuvaosioon lisättyä kuvaa ei voi klikata suuremmaksi, mutta jos haluat kuvan suurenevan sitä klikatessa, kannattaa lisätä kuva kuvagalleriaan, jossa jokainen kuva avautuu klikkaamalla suuremmaksi.

Kuvagalleria

Kun haluat lisätä useampia kuvia, jotka avautuvat suuremmiksi klikkaamalla, kannattaa käyttää kuvagalleriaa.

Valitse Lisää sisältöä -valikosta Kuvagalleria ja tuo galleriaan haluamasi kuvat raahaamalla ja pudottamalla tai hakemalla kuvat tietokoneen tiedostoista.

Kuvagalleria on mahdollista tehdä joko ainoastaan yhdelle kuvalle, jonka haluat suurenevan sitä klikkaamalla tai lisäämällä sinne useita kuvia.

Kun kuvagalleriaan laitetaan useita kuvia, ne järjestäytyvät automaattisesti niiden koon ja palstan leveyden mukaan. Kuvagalleria on parhaimmillaan täysleveällä palstalla/sivulla.

Kuvagallerian kuvien järjestystä voit muuttaa tarraamalla hiirellä kuvan päällä näkyvästä nuolikuvakeesta ja raahamalla sen haluamaasi kohtaan.

Kuvagallerian kuvat avautuvat automaattisesti suurennoksena niitä klikatessa jolloin kuvatekstit tulevat näkyviin ja niitä voi myös kätevästi selata esimerkiksi käyttämällä näppäimistön nuolinäppäimiä.

Kuvien koko

Yhdistysavaimen kotisivutyökalu on responsiivinen ja skaalaa kuvia hieman eri tavoin käytössä olevasta teemasta riippuen. Tämän vuoksi mitään tarkkoja määritelmiä suositellun kuvakoon osalta ei ole.

Suosittelemme valitsemaan sivustollenne mahdollisimman suuria ja hyvälaatuisia kuvia, jotta ne näyttävät hyvältä kaiken kokoisilla näytöillä.