Lomake

Lomaketta voi käyttää esimerkiksi yhteydenottojen tai ilmoittautumisten keräämiseen. Voit lisätä sivustolle niin monta erilaista lomaketta kuin haluat. Valitse Lisää sisältöä -valikosta Lomake ja vie se haluamaasi kohtaan sivulla.

Lomakkeelle voit lisätä seuraavanlaisia kenttiä:

• lyhyt tekstikenttä
  • pitkä tekstikenttä
  • sähköpostikenttä
  • monivalinta
  • valintaruudut
  • pudotusvalikko
  • seliteteksti
  • liitetiedosto

Huom. Lomakkeella lähetettävän yksittäisen liitetiedoston maksimikoko on  30 Mt.

Lomakkeen asetukset

Sähköposti-ilmoitukset

Voit määritellä, minkä jäsenryhmän jäsenille tai mihin sähköpostiosoitteisiin ilmoitukset uusista lomakevastauksista lähetetään.

Sähköposti sisältää suoran linkin sivustolle lomakevastauksiin. Lomakevastaukset voidaan näyttää myös suoraan sähköpostissa.

Kuittausviesti

Lomakkeen asetuksista Kuittaus-välilehdeltä voit ottaa käyttöön lomakkeen täyttäjälle lähetettävän kuittausviestin. Voit lisätä kuittausviestiin oman saatetekstin ja valita, näytetäänkö lomakkeen vastaukset viestissä.

HUOM! Jos lomakkeella kerätään henkilötietoja, vastausten lähettäminen sähköpostitse saattaa olla tietosuojariski. Lue lisää.

Roskapostisuodatus

Lomakkeelle on mahdollista lisätä yksinkertainen laskutoimitus, joka vähentää lomakkeiden kautta tulevan roskapostin määrää. Laskutoimituksen voit ottaa käyttöön lomakkeen Asetukset-välilehdeltä.

Lomakkeen vastaukset

Löydät lomakkeen vastaukset klikkaamalla lomaketta ja valitsemalla välilehden "Vastaukset". Voit ladata vastaukset halutessasi Exceliin.

Yksittäisiä vastauksia voit poistaa Vastaukset-välilehdellä roskakori-kuvaketta klikkaamalla. Jos haluat poistaa kaikki lomakkeen vastaukset, klikkaa punaista "Poista kaikki vastaukset" -painiketta.

Lomakkeen vastausmäärän rajoittaminen

Voit käyttää lomaketta esimerkiksi ilmoittautumisten keräämiseen. Jos tapahtumaan voidaan ottaa vain tietty määrä osallistujia, kannattaa lomakkeen vastausmäärää rajoittaa.

Tämä onnistuu lomakkeen asetuksissa Vastausmäärä-välilehdellä. Aktivoi valinta "Rajoita vastausten määrää" ja määrittele, montako vastausta haluatte ottaa vastaan.

Lomake voidaan asettaa sulkeutumaan vastausmäärän täytyttyä tai voit kerätä vielä ilmoittautumisia varasijoille.

Vinkki: Jos haluat testata lomaketta ennen sivuston julkaisua, klikkaa sivun oikeasta alakulmasta Esikatselu. Tallenna ensin muutokset.