Evästeet Yhdistysavaimella tehdyllä sivustolla

Yleistä

Evästeet jaetaan kolmeen luokkaan käyttötarkoituksen mukaan.

• Välttämättömät evästeet ovat pakollinen osa sivuston toimintaa.
  • Tilastointievästeiden avulla voidaan esim. seurata kävijämääriä.
  • Markkinointievästeiden avulla voidaan esim. kohdentaa käyttäjille mainoksia.

• Välttämättömät evästeet sivuston sisällöstä riippumatta: käyttäjän kirjautuminen sivustolle; evästevalintojen muistaminen.
    • Twitter-osio
    • Facebook-osio
    • Video-osio
    • keskustelupalsta, joka ei vaadi kirjautumista (Google reCAPTCHA -roskapostisuodatus)

Evästekyselyn käyttöönotto

1. Valitse Kotisivut-näkymässä vasemman reunan valikosta "Evästeasetukset"
  2. Lisää ruksi kohtaan "Pyydä sivustoa selaavilta hyväksyntä evästeiden käytöstä"
  3. Tallenna.
  4. Tarvittaessa täydennä evästeselostetta klikkaamalla oikeasta alakulmasta "Muokkaa evästeselostetta".

Jos haluat ottaa Yhdistysavaimen yleisen evästekuvauksen pois ja kirjoittaa kokonaan oman,  se onnistuu Muokkaa evästeselostetta -kohdassa poistamalla ruksi valinnasta "Lisää tekstin alkuun Yhdistysavaimen yleinen evästekuvaus".

Kysymyksiä ja vastauksia

En halua vaivata sivuston käyttäjiä evästekyselyillä! Mitä tehdä?

• Google Analytics ja Snoobi-tilastointi
  • Facebook-, Twitter- ja Youtube-osiot
  • julkisilla sivuilla olevat keskustelupalstat

Kytkin evästekyselyn päälle. Sivuston alareunaan tuli Evästeet-linkki, mutta mitään evästekyselyä ei näy. Miksi?

Olen jo aiemmin hyväksynyt evästeet tällä sivustolla. Miksi joudun hyväksymään ne uudestaan?

Mahdollisia syitä:

• Selaimesi on vaihtunut, tai sen evästeet on tyhjennetty.
  • Sivuston evästeselostetta on päivitetty "Tekstimuutokset ovat merkittäviä"-valinnan kera.
  • Sivuston domain-nimi on muuttunut, siis esim. esimerkki.yhdistysavain.fi → www.esimerkkiyhdistys.fi. Aiemmin valitsemasi hyväksyntätieto tallennetaan selaimeen domain-kohtaisesti, joten domainin vaihtuessa selain ei enää löydä vanhaa hyväksyntätietoa.
  • Edellisestä hyväksymisestä on kulunut yli vuosi. Tämänhetkisen laintulkintamme mukaan hyväksyntää tulee kysyä uudestaan vuoden välein.

Miksi Facebook-upotukset, twiitit ja Youtube-videot latautuvat vasta evästeiden hyväksynnän jälkeen? Joillakin muilla sivustoilla sisältö kyllä latautuu jo valmiiksi.

Evästeet saa asettaa vasta kun käyttäjä on ne hyväksynyt ja hänellä on ollut mahdollisuus tutustua evästeselosteeseen (ks. gdpr.eu). Joillakin muilla sivustoilla voi olla erilainen tulkinta laista tai vanhentunut tekninen toteutus.

Näin ollen vaihtoehdot ovat

• sisällön eteen tuleva popup-ikkuna, johon selaajan on pakko reagoida ennen kuin pääsee lukemaan sivua ylipäänsä TAI

Nähdäksemme jälkimmäinen vaihtoehto on selaajille huomattavasti saavutettavampi ja miellyttävämpi.

Tämä saattaisi onnistua Plus-tai Premium-versiossa Koodieditorin avulla. Kytke tällöin Yhdistysavaimen Evästekysely-ominaisuus pois päältä.