Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimoinnilla saadaan sivusto paremmin näkyviin hakukoneiden hakutuloksissa. Hyvä hakukonenäkyvyys ei synny itsestään, eli sen eteen täytyy aina tehdä jonkin verran töitä. Tältä sivulta löydät tärkeimmät vinkkimme siihen, kuinka voit kehittää Yhdistysavain-sivustosi hakukonenäkyvyyttä.

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

Näillä ohjeilla voit lisätä kotisivusi hakukonenäkyvyyttä:

• Laita kotisivuillesi mahdollisimman paljon niitä sanoja siinä muodossa millä haluat ihmisten löytävän sivusi Googlesta. Esim. jos sivustosi kertoo karkeakarvaisista mäyräkoirista, niin ihmiset hakevat sitä todennäköisesti hakusanoilla "karkeakarvainen mäyräkoira".
  • Koita saada muut sivustot linkittämään kotisivullesi. Tämä on tärkeää. Voit itse vaikuttaa linkkeihin omalta osaltasi esimerkiksi ilmoittamalla sivun olemassaolosta alan keskustelupalstoilla tai pyytämällä sitä suoraan toisen sivuston omistajalta (ja vastavuoroisesti tarjoamalla linkin heidän sivuilleen).
  • Varmista että sivujen otsikot kuvaavat hyvin niiden sisältöä. Otsikko merkitsee hakukoneille enemmän kuin sisältöteksti.
  • Lisää sivulle osuva kuvaus sivun asetuksissa.
  • Kun lisäät uuden kuvan, anna sille kuvaava alt-teksti.
  • Google löytää sivun paremmin jos koko sivuston aihe liittyy hakusanaan. Älä siis tee sivua joka kertoo kissoista jos haluat sen löytyvän sanalla "koira".
  • Verkkotunnus kannattaa valita siten, että osoitteesta ei muodostu liian pitkää tai vaikeasti muistettavaa. Tämä auttaa ohjaamaan myös orgaanista liikennettä sivustollesi.
  • Hakusanojen itseisarvoinen tunkeminen osoitteeseen ei ole hyödyllistä. Sen sijaan muodosta osoitteesta sellainen, että se sisältää yhdistyksesi nimen tai sivustosi aiheen mahdollisimman helpossa ja ymmärrettävässä muodossa.

Usein kysyttyä: Julkaisin sivuston eilen. Miksi sivut eivät löydy vielä Googlesta?

Hakukonenäkyvyys Googlessa ei välttämättä muutu aivan hetkessä vaan siihen voi mennä pitkäkin aika (esim. pari kuukautta tai jopa yli puoli vuotta). Lisäksi Google ottaa huomioon sivuston iän, joten vanhemmat sivut saattavat näkyä hakutuloksissa ensimmäisinä yrityksistä huolimatta.

Lisätietoa hakukoneoptimoinnista

Suosittelemme tutustumaan myös alla olevasta tiedostosta löytyvään Power Point -materiaaliin, josta löytyy tärkeimmät vinkit hakukonenäkyvyyden parantamiseen sivustollanne. Materiaalissa käsitellään myös saavutettavuutta, sillä kun sivusto rakennetaan saavutettavaksi, myös hakukoneet löytävät sen paremmin.

Sivuston omistajuuden vahvistaminen Google Search Consolessa

Omistajuuden todennus tarkoittaa tietyn sivuston omistajuuden todistamista Search Consolessa. Sivustojen todennetut omistajat voivat mm. vaikuttaa sivuston näkyvyyteen ja toimintaan Google Haussa ja muissa Googlen palveluissa.

Näin vahvistat sivuston omistajuuden:

1. valitse Search Consolessa vahvistustavaksi HTML-tagi. Kopioi tagista vain content-sanan perässä lainausmerkeissä oleva pitkä kirjainmerkkijono, esim. "URLL92...." (huom. älä kopioi lainausmerkkejä)
  2.  Liitä kopioimasi kirjainmerkkijono kotisivujen Analytiikka-näkymässä kohtaan Google Search Console. Tallenna.
  3. Klikkaa Search Consolessa "Todenna".
Vaihe 1.
Vaihe 2.