Kirjeiden lähetys

Tiedotteita ja laskuja on sähköpostin lisäksi mahdollista lähettää Yhdistysavaimesta myös perinteisinä kirjeinä. Näin tavoitat myös ne jäsenet, jotka eivät käytä sähköpostia. 

Lähetystavan valitseminen

Oletuksena kaikki tiedotteet lähetetään sähköpostitse. Jos haluat lähettää tiedotteen kirjeitse, valitse listalta toisena oleva vaihtoehto eli Kirjeenä.

Vastaanottajat

Seuraavaksi valitset, kenelle haluat kirjeen tai kirjeet lähettää. Sinulla on mahdollisuus lähettää kirje aktiivisille, ei-aktiivisille tai kaikille jäsenille. Voit myös halutessasi valita yksittäisiä henkilöitä. Tarkemmat ohjeet jäsentietojen suodattamiseen löytyvät täältä.

Lisäsivut

Jos sinulla on enemmän sanottavaa kuin ensimmäiselle A4-paperille osoitetietoineen mahtuu, voit lisätä sivuja tarpeen mukaan. Kirjeessä voi olla enintään 16 sivua. Lisäsivut nostavat hieman kirjelähetyksen hintaa.

Kun lähetystavaksi on valittu kirje, niin viestikentän alla näkyy painike Lisää sivu. Kun klikkaat painiketta, ilmestyy tekstikenttä, jossa voit jatkaa kirjoittamista. Esikatselussa pääset näkemään kaikki lisätyt sivut. 

Hinnat

Lähetyksen lopullinen hinta näytetään sinulle aina ennen maksun suorittamista. Kirjeiden lähetyksestä maksat aina kirjeiden kappalemäärän ja sivusmäärän mukaan. Tarkemmat hintatiedot näet hinnastosta (linkki avautuu uuteen ikkunaan).

 

Usein kysyttyä

 

Kuka vastaa kirjeiden lähettämisestä ja toimituksesta?

Yhdistysavain-jäsenrekisteristä valmis kirjemateriaali välitetään Postille, joka hoitaa kirjeiden tulostamisen, kuorittamisen ja varsinaisen toimittamisen.

Milloin kirjeet ovat perillä?

Kirjeet toimitetaan vastaanottajalle yleensä kolmantena arkipäivänä siitä, kun asiakkaan aineisto on vastaanotettu.

Menevätkö kirjeet myös OmaPostiin?

Kyllä menevät, jos kirje lähetetään sellaiselle jäsenelle, jolla OmaPosti on otettu käyttöön. Jotta kirje menee OmaPostiin, vastaanottajatietojen täytyy olla identtisiä OmaPostissa olevien tietojen kanssa.

Tieto vastaanottajista, jotka ovat saaneet lähetyksen OmaPostiinsa on kuitenkin ainoastaan Postilla, eikä sitä voida saada näkymään Yhdistysavain-jäsenrekisterissä.

Kuinka nopeasti kirjeet ovat perillä OmaPostissa?

Kokemuksemme mukaan kirjeet löytävät OmaPostiin viimeistään puolen päivän kuluessa lähetyksestä.

Mitkä merkit kirjeissä toimivat?

Kirjeiden lähetys tukee latinalaisia aakkosia (meille tutuimmat kirjaimet), mutta esimerkiksi kyrilliset aakkoset eivät tällä hetkellä toimi. Myös yleisimmät erikoismerkit (esim. !, ?, +, -, ", #, %, &, (, /, jne.) toimivat. Mikäli kirjeen sisällössä tai osoitetietona on muita merkkejä, niiden tilalla näkyy ?-merkki.

Voinko vaikuttaa kirjeiden ulkonäköön?

Kirjeet ovat toistaiseksi mustavalkoisia, eikä niissä ole mahdollisuutta käyttää muotoiluja.

Mistä tiedän, montako merkkiä yhdelle sivulle mahtuu? 

Kirjeen sopivan pituuden arviointi voi olla hankalaa, koska tarkkaa merkkimäärää ei voida etukäteen määrittää. Tämä johtuu käytettävästä fonttityypistä.

Yhdistysavaimen kirjeissä käytetään suhteellista fonttia (esim. Arial), jossa merkkien leveys vaihtelee. Esimerkiksi i-kirjain vie vähemmän tilaa kuin G-kirjain. Tämän vuoksi sivulle mahtuvien merkkien määrä riippuu käytetystä tekstistä.

Tasalevyisissä fonteissa (esim. Courier) jokainen merkki vie yhtä paljon tilaa, jolloin merkkimäärä olisi helpompi arvioida. Suhteellinen fontti kuitenkin parantaa luettavuutta, minkä vuoksi sitä käytetään.

Koska merkkien leveys vaihtelee, reaaliaikaista merkkilaskuria ei voida käyttää. Sivun täyttö voidaan tarkistaa vasta esikatselussa, jossa järjestelmä "latoo" tekstin kirjeeseen.

Tästä linkistä näkyy vielä havainnekuva siitä, miten merkkien leveys vaihtelee tasalevyisten ja suhteellisten fonttien välillä:

https://en.wikipedia.org/wiki/Monospaced_font