Kuvakaappauksen ottaminen

Tässä ohjeessa kerromme, kuinka kuvakaappauksen voi ottaa Windows-käyttöjärjestelmässä. Jos käytät jotain muuta käyttöjärjestelmää kuin Windowsia tai haluat tietää, kuinka kuvakaappauksia on mahdollista ottaa esimerkiksi erilaisilla puhelinmalleilla, suosittelemme tutustumaan aihetta laajasti käsittelevään ohjesivustoon osoitteessa kuvakaappaus.com (linkki avautuu uuteen ikkunaan).

Kuvakaappauksen avulla voit kertoa mahdollisimman selkeästi asiakaspalveluumme, millaisia haasteita olet Yhdistysavain-sivustollasi kohdannut. Kun saamme kuvakaappauksen esimerkiksi virheilmoituksesta, pääsemme ongelman ytimeen kiinni nopeammin.

Windows-käyttöjärjestelmässä kuvakaappauksen ottaminen onnistuu sekä pikanäppäinten että kuvakaappaustyökalun avulla. Alla on ohjeet molempien menetelmien käyttöön.

Kuvakaappaustyökalu

Kuvakaappaustyökalun avulla voi helposti ottaa kuvakaappauksen vain tietyltä alueelta tietokoneen ruudulta. Halutessaan kuvakaappaukseen on mahdollista myös tehdä merkintöjä, kuten korostaa tärkeitä kohtia piirtämällä tai kirjoittamalla.

Windows 10:ssä ohjelma löytyy nimellä Kuvakaappaustyökalu. Windows 7:ssä ohjelma on nimeltään Leikkaustyökalu. Englanninkielinen versio Leikkaustyökalusta tunnetaan nimellä ”Snipping Tool”.

Kuvakaappaustyökalu löytyy helpoiten Aloitus-valikon kautta. Avaa Aloitus-valikko ja kirjoita hakuun työkalun nimi (eli joko Kuvakaappaustyökalu, Leikkaustyökalu tai Snipping Tool käyttöjärjestelmän versiosta ja kielestä riippuen).

Windows 11 -käyttöjärjestelmässä klikkaa suurennuslasin kuvaketta näytön alavalikosta. Se käynnistää “etsi” toiminnon. Kirjoita “Kuvakaappaustyökalu” hakukenttään.

Ruudulle avautuu nyt kuvakaappaustyökalun oma ikkuna. Valitse kuvake ”Uusi”, jossa on saksien kuva.
Rajaa sen jälkeen hiirellä kuvaruudulta alue, jonka haluat tallentaa kuvatiedostoksi.

Seuraavaksi valitse levykkeen kuvake "Tallenna leike" kuvakaappaustyökalun valikosta. Sen jälkeen avautuu oma ikkuna kuvan tallentamista varten. Valitse tallennuskohteeksi haluamasi kansio tai vaikkapa työpöytä, jos haluat varmistaa, että kuvatiedosto löytyy helposti. Englanninkielisessä käyttöjärjestelmässä ”Työpöytä” löytyy nimellä ”Desktop”.

Pikanäppäinkomento

Helpoin tapa saada otettua kuvakaappaus koko näytöstä on painaa Print Screen -näppäintä, joka löytyy näppäimistön oikeasta yläkulmasta. Huomaa, että Print Screen -näppäin voi olla merkitty myös PrtScn tai PrtSc. Kannattaa myös huomioida, että joissain tietokoneissa täytyy lisäksi painaa FN-painiketta, että Print Screen -painike toimii.

Valittuna olevasta ikkunasta kuvakaappauksen saa painamalla yhtä aikaa Alt + Print Screen -näppäimiä. Kuvakaappaus tallentuu Windowsin leikepöydälle ja sieltä voit liittää sen Liitä-toiminnolla (CTRL+V) haluamaasi tekstin- tai kuvankäsittelyohjelmaan.

Kuvakaappauksen ottaminen tarkemmin rajatusta näytön osasta tapahtuu painamalla yhtä aikaa Windows+ Shift + S-kirjain. Tämän jälkeen pääset valitsemaan näytöltä sen osan, josta haluat ottaa kuvakaappauksen. Myös tällöin kuvakaappaus tallentuu Windowsin leikepöydälle ja sieltä voit liittää sen Liitä-toiminnolla (CTRL+V) haluamaasi tekstin- tai kuvankäsittelyohjelmaan.

Entä jos en onnistu ohjeista huolimatta ottamaan kuvakaappausta?

Jos kuvakaappauksen ottaminen tuntuu vaikealta, voit myös ottaa puhelimellasi kuvan tietokoneen näytöstä ja lähettää sen sähköpostilla asiakaspalvelumme osoitteeseen asiakaspalvelu@yhdistysavain.fi.