Käyttöoikeudet

Siirry sivustosi yläpalkista Oikeudet-välilehdelle muokataksesi ryhmäkohtaisia käyttöoikeuksia.
Huom! Vain pääkäyttäjät voivat muokata käyttöoikeuksia.

Pääkäyttäjät

Pääkäyttäjällä on aina laajimmat oikeudet. Ainoastaan pääkäyttäjät näkevät kotisivujen Työpöydän ja pääsevät jäsenrekisteriin. Vain he voivat lisätä jäseniä Rekisteriin ja muokata jäsenten oikeuksia sivustolla. Pääkäyttäjillä on aina myös pääsy kaikille suljetuille ryhmäsivuille (esim. Hallituksen sivut).

Pääkäyttäjä voi lisätä uusia käyttäjiä tämän ohjeen mukaisesti. Uusi käyttäjä voi olla tavallinen jäsen, sivuston päivittäjä tai pääkäyttäjä. Katso tarkemmat ohjeet pääkäyttäjän lisäämiseen alla olevasta videosta. Alempana tällä sivustolla on ohjeet päivittäjä-oikeuksien ja muiden ryhmäkohtaisten oikeuksien lisäämiseen.

Ryhmäkohtaiset oikeudet

Jäsenryhmien käyttöoikeuksia hallinnoidaan kotisivujen Oikeudet-välilehdellä. Voit antaa tietylle ryhmälle luku- tai muokkausoikeuksia etusivulle (eli julkisille sivuille) tai suojatuille ryhmäsivuille kuten jäsensivuille ja hallituksen sivuille. Ainoastaan pääkäyttäjät voivat muokata kotisivujen lisäominaisuuksia ja alatunnistetta. Muiden jäsenryhmien muokkausoikeudet voivat koskea vain ulkoasua tai sisältöä.

Oletuksena kaikilla jäsenillä on oikeus kirjautua jäsensivuille ja kaikilla hallitus-ryhmään kuuluvilla on oikeus kirjautua Hallituksen sivuille. Voit tarvittaessa luoda uusia jäsenryhmiä tarkempien oikeusrajauksien toteuttamiseksi.

Miten lisään päivittäjä-oikeuksia julkisille sivuille?

1. Luo ensin rekisterissä esim. Päivittäjät-niminen jäsenryhmä, jos sellaista ei vielä ole ja liitä haluamasi jäsenet kyseiseen ryhmään
  2. Siirry sivustosi yläpalkista Oikeudet-välilehdelle
  3. Klikkaa Etusivu-osiosta Muokkaa..
  4. Avaa Lisää muokkausoikeus ryhmälle -valikko
  5. Valitse Päivittäjät-jäsenryhmä ja haluamasi oikeudet joko sisällön muokkaamiseen tai myös ulkoasun muokkaamiseen
  6. Tallenna
Etusivun käyttöoikeuksilla tarkoitetaan kaikkien julkisten sivujen käyttöoikeuksia. Voit luoda esimerkiksi Päivittäjät-nimisen jäsenryhmän, jolle annat oikeudet muokata etusivun sisältöä.

Miten lisään uudelle ryhmälle oikeudet jäsensivuille tai hallituksen sivuille?

1. Siirry sivustosi yläpalkista Oikeudet-välilehdelle.
  2. Klikkaa Jäsensivut- tai Hallituksen sivut -osiosta Muokkaa..
  3. Avaa Lisää lukuoikeus ryhmälle-valikko
  4. Valitse haluamasi jäsenryhmä ja klikkaa Tallenna, niin ryhmän jäsenet saavat lukuoikeuden
  5. Jos haluat antaa ryhmälle myös muokkausoikeudet sivuhaaraan, lisää ruksi kohtaan Muokkausoikeus
  6. Tallenna
Voit määritellä, mihin jäsenryhmiin kuuluvilla jäsenillä on Jäsensivuille luku- tai muokkausoikeudet.

Käyttöoikeuksien poistaminen

• Muokkausoikeuksien poistaminen julkisilta sivuilta:
    Mene Oikeudet-välilehdelle ja valitse Etusivu-osiosta Muokkaa. Klikkaa haluamasi jäsenryhmän kohdalta Poista oikeudet ja tallenna.
  • Muokkausoikeuksien poistaminen ryhmäsivuilta:
    Voit poistaa ryhmältä vain muokkausoikeudet tai kokonaan pääsyn kyseiselle ryhmäsivulle. Muokkausoikeudet voit poistaa poistamalla ruksin kohdasta Muokkausoikeudet
  • Lukuoikeuksien poistaminen ryhmäsivuilta:
    Pääsyn kyseiselle ryhmäsivulle voit poistaa valitsemalla Poista oikeus.

Usein kysyttyä: "Miten poistan käyttöoikeudet yksittäiseltä jäseneltä?"
Mene jäsenrekisterissä kyseisen jäsenen tietoihin ja poista ruksi halutun jäsenryhmän (esim. Päivittäjät) kohdalta. Tallenna.